Terapi for kropp og hode.

sdr

I skrivende stund sitter jeg med Enya på øret. Albumet er fra 2015, og heter Dark Sky Island. Fantastisk, og rolig. Perfekt musikk å «jekke» ned på dersom man liker den typen musikk. Jeg er veldig allsidig når det kommer til musikk. Det går en del i Manson, Volbeat. Og Jethro Tull. Så Enya er jo en stor kontrast til den type musikk.

Jeg er akkurat ferdig med arbeidshelg. Brukte dagene før denne uka til å ligge syk og sylta. Godt å komme seg igjen 🙂

Jeg er ikke noe friluftsmenneske egentlig. Men de siste par dagene har jeg vært mye ute etter jobb. Vi har et fantastisk sommervær for tiden!

I fjor, og året før for den del har vi hatt et lite potetland utenfor huset her. Men i år fikk jeg hjelp fra en nabo, slik at jeg fikk pløyd opp til et mye større land 🙂

dav

I halve landet satte jeg 40 poteter for et par uker siden. Så i dag at skuddene er på full fart opp av jorden 🙂 Blir spennende å se om det gir noen avling å snakke om 🙂

I den hiterste delen av landet, med planker, har jeg sådd reddik og gulrot. Det har jeg aldri prøvd før, så det blir spennende å se!

I noen potter som jeg foreløpig har inne, har jeg sådd kinakål. De skal settes ut om noen uker, når det har begynt å spire.

sdr

Fremdeles er det mye plass igjen i landet mitt, så jeg skal se etter flere grønnsaksfrø, med kort grotid, for å se om jeg får det til.

Så det blir flere økter med grafsa, og rydde der til nye frø.

Tenkte å så løk, men der var jeg for sent ute. Burde ha sådd inne tidlig i vår.

Men da vet jeg det til neste sesong! Man lærer stadig noe nytt 🙂

Så jeg har stått mye på hodet oppi her de siste par dagene å gravd bort gresstuster og stein.

Hadde et forsøk for å dekke med fiberduk, men jeg ble bare plaget, så her må jeg tenke ut noe, til det begynner å spire, så ikke utyske tar avlingen.

Jeg har også blandet inn gjødslet jord i det eksisterende. Jeg har også kompost som jeg bruker. Det er hageavfall fra i fjor som er blitt fin jord i år.

Min eldste sønn sa i dag at dette er mye jobb! Ja, det er nok det, men jeg kjenner både på kropp og hodet at det er som terapi å stå der å jobbe på gammelmåten. Det er godt å bruke kroppen sånn, og kjenne at jeg lever! Det er koselig å ha funnet en sånn hobby. Det er faktisk utrolig artig. Og artigere blir det om jeg lykkes. Om jeg bare lykkes delvis, så er det også greit.

Jeg sitter jo mye inne resten av året, og på jobb er jeg inne hele tiden. Så dette er bare herlig!

Ikke minst er det godt å gjøre annet enn å sitte å trykke på mobilen eller sitte med pcn i fanget å se på Netflix.

Timene flyr når jeg holder på. Og det virker som jeg sovner bedre etter en skikkelig økt ute i åkeren.

Dette er nok også spennende for 5 åringen, at vi lager vår egen mat 🙂

Skal sies at min eldste sønn på snart 16 år var kjempeflink å hjalp meg i dag. Ikke hver dag jeg kan skryte av at vi har gjort noe sammen 🙂

Siden landet er så stort, skal visse områder være forbeholdt for å gå på, for luking og vanning og sånt 🙂

Kan være at jeg neste år kjøper pallekarmer å fyller jord i, oppi dette landet. Men da gjør jeg om på alt, så jeg ikke dyrker det samme på samme sted som i år. Får se hva det blir til.

Greit å ha noe å bruke den store tomta mi til! Blir mindre å klippe, hehe 🙂

Ellers er jeg ikke noe hagemenneske. Har nøyd meg med tre krukker med blomster på trappa 🙂

 

 

 

Legg igjen en kommentar

