Aron må være verdens heldigste gutt!

uten navn

Aron går på Frikult Mo i Rana. Det er et veldig bra skoletilbud for ungdommer som ikke helt passer inn i vanlig klasserommiljø.
I går ringte han meg, og sa at han ikke kommer hjem på to uker. Han sa han skal på tur! Ja vel, tenkte jeg…. Tomma da kanskje… Eller Dønna….Han sa at han og to elever til fra frikult skal på rundtur i Europa. 8-9 land til sammen. Han trodde ikke helt på det, men det var beskjeden han hadde fått! Jeg var langt fra sikker selv… Ventet i grunn hele ettermiddagen i går på at noen skulle avsløre spøken! Og ikke minst, hvorfor hadde ikke jeg fått beskjed? Rare greier….

Men jeg snakket med en lærer på kvelden, og det viste seg at det var ramsalt alvor! Planleggingen hadde blitt gjort i «kulissene», og avgjørelsen var blitt tatt. Det var nå eller aldri!

Om Aron kunne bli med? Ehhhh, ja, for så vidt… 😀 Greit for meg!

Så mens våren viser seg fra sin verste side her hjemme, skal Aron ut på noe som jeg tror blir en opplevelse for livet!

I morgen fredag starter de kjøreturen til Umeå. Lørdag går turen videre til Stockholm, så tar de fergen til Tallinn i Estland. Deretter skal di innom Polen, Litauen, Romania og enda flere land. De skal kjøre gjennom Tyskland og Danmark.

roma-MMAP-md

De skal se på kontrastene som finnes i verden, og samtidig oppleve hvor godt de har det her i Norge. De skal oppsøke folk, og se på ting. Turen vil bli fullpakket av læring og opplevelser.

2237769_4_poverty-man-poland-polish-europe

Og hvordan skal de bo på turen? I lavvo og telt.

Dette kommer til å bli aldeles fantastisk! Og det er helt sinnsvakt, vanvittig utrolig at Frikult gir en slik mulighet og opplevelse til disse tre ungdommene. Jeg er nesten fri for ord. Det var ikke dette vi ventet oss da Aron kom tilbake til skolen etter avsluttet påskeferie.

Nei, jeg regnet med at Aron skulle komme hjem i helgen, og jeg hadde sett for meg at han skulle komme hjem helgen etter det og passe på sin lillebror mens jeg jobber den helgen. Men neida, han får en rundtur i Europa i stedet. Og jeg unner han den opplevelsen. Den kommer han aldri til å glemme!

Nå skal jeg i kjelleren å hente luftmadrassen som han skal ha å sove på under turen!

Det er nesten så jeg ikke tror dette er sant 😀 Jeg møtte en veldig smilende gutt i ettermiddag da jeg leverte pass, pute og sovepose. Det er lenge siden jeg har sett Aron så smilende! Og det gjorde godt.

17990670_10154948589461226_1208623954590179880_n

Det røde viser de stedene de skal innom på reisen.

Gleder meg til å følge reisen deres, som vil bli delt på Frikult sin side på Facebook.

Cecilie Bjørnstad.

2 thoughts on “Aron må være verdens heldigste gutt!

Legg igjen en kommentar

